Będę przedszkolakiem

8

DNI ADAPTACYJNE

Serdecznie zapraszamy rodziców wraz z nowo przyjętymi dziećmi 
na spotkanie adaptacyjne, które odbędzie się
w dniach 30 i 31 sierpnia w godzinach 9.00 - 10.30 

Prosimy o zabranie ze sobą wygodnego stroju oraz obuwia na zmianę dla siebie i dziecka 

line43

ZASADY PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI:



1. Dzieci są przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców, opiekunów lub osobę upoważnioną na piśmie zapewniającą pełne bezpieczeństwo dziecku.

2. Dzieci przyprowadzamy do godziny 8:00 – od tej pory rozpoczyna się realizacja podstawy programowej.

3. Stałe lub czasowe upoważnienie rodzica powinno zawierać: imię i nazwisko osoby upoważnionej, numer dowodu osobistego.



line43


DO PRZEDSZKOLA WARTO SIĘ PRZYGOTOWAĆ!

Dlatego w wakacje pozwól dziecku doskonalić się w osiąganiu samodzielności, ćwicz razem z nim ważne przedszkolne umiejętności. Dla Twojego malucha pierwsze tygodnie pobytu w grupie rówieśników będą nieformalnym, ale ważnym sprawdzianem jego przedszkolnej dojrzałości. Jeśli malca dobrze przygotujesz, Tobie też będzie łatwiej. Szybciej poczujesz radość z tego, że awansowałaś na mamę przedszkolaka.[/color]

8 umiejętności cennych dla małego debiutanta:

1. Jedzenie. Im bardziej dziecko jest samodzielne przy stole, tym lepiej. Opiekunki pomagają maluchom we wszystkich czynnościach, ale nie są w stanie nakarmić całej grupy. Zaradny smyk będzie miał łatwiej.[/color]

2. Ubieranie. Na doskonalenie tej umiejętności jest jeszcze czas. Ale dobrze, by debiutujący przedszkolak chociaż próbował założyć na siebie cokolwiek. Jeśli umie więcej, nie będzie się stresował swą nieporadnością.

3. Mycie. Przede wszystkim rączek i ząbków. Na tym głównie skupia się przedszkolna higiena.

4. Korzystanie z toalety. To przedszkolna podstawa. Trzylatkowi mogą zdarzać się awarie, zwłaszcza na początku, gdy stres jest największy. Nigdy jednak nie obwiniaj za nie dziecka.

5. Zgłaszanie potrzeb. Dziecko musi wiedzieć, że w przedszkolu opiekuje się nim pani i to jej, tak jak w domu mamie, powinno mówić, czego potrzebuje. Bawiąc się z malcem w przedszkole, wciel się w rolę pani albo odwrotnie – Ty jesteś przedszkolakiem, który pokazuje dziecku, jak trzeba mówić do pani.

6. Porozumiewanie się. Sprawdź, czy obce osoby są w stanie pojąć, o co chodzi twojemu dziecku. Bo, żeby zgłaszać potrzeby, malec powinien mówić zrozumiale. Jeśli za bardzo spieszcza wyrazy, nie naśladuj go, ale zachęcaj do rozmów i słuchaj cierpliwie. Jeśli do września nie zrobi postępów, wtajemnicz panią w jego specyficzny „język”.

7. Zabawa z rówieśnikami. Choć małe dzieci lubią towarzystwo innych maluchów, nie umieją się jednak jeszcze z nimi bawić. Dobrze, aby choć na krótko były w stanie nawiązać ze sobą kontakt. To ułatwi przedszkolne zabawy. Wykorzystaj wakacyjne chwile na placu zabaw, pobyt np. na plaży, by maluch wprawiał się w zabawach z rówieśnikami.

8. Skupianie uwagi. Najmłodszy przedszkolak powinien umieć przez pięć minut skoncentrować się na jednej czynności: słuchać bajki czytanej lub opowiadanej przez dorosłego, wspólnie z nim śpiewać piosenkę lub bawić się np. w „Starego niedźwiedzia”. Zadbaj, by dobrze wyćwiczyć tę umiejętność w domu.

Oswojenie dziecka z nowym miejscem:

Zaplanuj spacer w okolice przedszkola. Jeśli mieszkacie w pobliżu, przy każdej okazji oglądajcie budynek, plac zabaw i teren wokół,

Przedstaw dziecku jego przyszłą panią. Zdecydowanie lepiej, kiedy maluch może poznać swoją panią wcześniej, np. podczas zwiedzania przedszkola lub przy okazji dni adaptacyjnych. W waszych opowieściach o przedszkolu będzie istniała jako konkretna osoba, która ma imię, jasne lub ciemne włosy i miły uśmiech.

Opowiadaj o tym, co dzieje się w przedszkolu. Spróbuj dostosować rytm dnia w domu do rytmu przedszkolnego. Przy obiedzie mów np. że przedszkolaki też umyły rączki i siadają do stołu.

Czytaj książeczki, których bohaterowie chodzą lub będą chodzić do przedszkola. Np. opowiadania z serii o żółwiu Franklinie, o Kamyczku albo bajki terapeutyczne (np. autorstwa Marii Molickiej lub Doris Brett).
Zabierz dziecko na przedszkolne zakupy. Wspólnie wybierzcie kapcie do przedszkola, piżamkę. Kupując ubranka, kieruj się też względami praktycznymi: daruj sobie guziki, suwaki i sznurówki. Ale przede wszystkim pamiętaj, że ubranka muszą przypaść do gustu Twojemu przedszkolakowi.

Błędy, których nie powinnaś popełnić:

1. Nie strasz dziecka przedszkolem. Nie mów, że dzieci będą się śmiały, jeśli maluch nie nauczy się ładnie jeść. Nie szantażuj, że o jego złym zachowaniu w domu powiesz przyszłej pani.

2. W towarzystwie dziecka nie opowiadaj o swoich obawach lub wątpliwościach związanych z przedszkolem lub panią. Nie analizuj, czy słusznie zrobiłaś, zapisując tam malca. Nie strasz też swoimi przykrymi przedszkolnymi przeżyciami. Maluch musi wiedzieć, że miejsce, w którym ma spędzać czas bez rodziców, jest najlepsze i najbardziej bezpieczne pod słońcem.

3. Nie obiecuj rzeczy, co do których nie masz pewności. Lepiej wcześniej się upewnij, jakie zasady obowiązują w przedszkolu.

Wersje treningu rozstania z mamą:

• Zostawiaj malca w domu na 2-3 godziny z babcią, ciocią lub zaufaną sąsiadką, maluch powinien nabrać przekonania, że rozstanie z mamą zawsze kończy się jej powrotem.
• Pozwól dziecku zostać na noc u cioci lub zaprzyjaźnionej rodziny, która ma małe dzieci. Dokładnie omów, kiedy przyjdziesz po malca. Zrób wszystko, by go nie zawieść.
• Zorganizuj wyjazd na kilka dni bez rodziców. Dobrze jednak oceń możliwości malucha. Dla niektórych dwu- i trzylatków nawet dwudniowy pobyt bez mamy u ukochanej babci może się strasznie dłużyć.

Przykazania dla mamy:

1. Uwierz, że przedszkole jest naprawdę dobrym miejscem dla dziecka. Według badań dla rozwoju dzieci bardzo ważne jest przyzwyczajenie ich do działania w grupie rówieśników, wykształcenie w nich ciekawości świata, umiejętności współpracy i rozwiązywania konfliktów, wytrwałości w wykonywaniu zadań i pewności siebie. Te umiejętności są dzieciom niezbędne, aby później mogły dobrze sobie radzić w szkole. A kształtuje je właśnie przedszkole.

2. Nie oczekuj, że maluch zakocha się w przedszkolu od pierwszego wejrzenia. Początki zwykle bywają trudne. Z kolei potem sześciolatkom ciężko jest się rozstać z przedszkolem.

3. Zawsze żegnaj się z dzieckiem. Nigdy nie wychodź bez uprzedzenia. To najgorsze, co możesz zrobić. Maluch poczuje się, jakby mama go porzuciła. Ucałuj i powiedz, kiedy przyjdziesz po malca, np. po podwieczorku. Być może nie unikniesz łez, ale malcowi będzie łatwiej.

Metody na ośmielenie nieśmiałka:

• Pomagaj maluchowi poznawać nowych kolegów. Dzieci 2-3-letnie dopiero uczą się nawiązywać kontakty na podwórku lub placu zabaw. Stwarzaj okazję do wspólnych zabaw, zapraszaj kolegów do domu.
• Nie wyręczaj dziecka i nie mów za niego. Ale gdy wstydzi się obcych maluchów, szepnij mu na ucho, jak powinien do nich zagadnąć.
• Nie przylepiaj etykietki. Nawet w żartach nie nazywaj dziecka nieśmiałkiem. Maluchy zwykle starają się być takie, jak widzą ich rodzice.
• Nie lekceważ dziecięcych uczuć, łez, złości. Powtarzaj malcowi, że go kochasz. Każdy nieśmiałek wymaga szczególnej troski ze strony bliskich mu osób.

Ważne dla rodziców alergika:

• Naucz malca, czego nie może jeść, bo później może się źle czuć.Panie w przedszkolu będą pilnowały diety twojego dziecka, ale na wszelki wypadek warto, by malec sam dobrze wiedział, jakie jedzenie może mu zaszkodzić.

Tajemnice przedszkolnej garderoby:

• Początkujący przedszkolak potrafi samodzielnie założyć spodnie i majteczki, niektórym udaje się też założyć skarpetki i buciki. Aby maluchowi było łatwiej, zakładaj mu do przedszkola spodnie na gumce, bez suwaka i tym bardziej bez szelek. Z różnych fasonów kapci najlepiej sprawdzą się wsuwane.
• Maluszek nie umie zapinać guzików. Jednak paluszki trzylatka są już na tyle sprawne, żeby podjąć próby rozpięcia dużych guzików, takich jak np. przy płaszczu mamy.
• Smyk może się pobrudzić. To bardzo dobrze, że mały odkrywca chce wszystkiego dotknąć – w ten sposób przecież poznaje świat. Zamiast karcić go za plamy na bluzeczce czy spodniach, lepiej kupuj mu takie ubranka, które można często prać.

Sposoby z pieluszką na rozstanie:

• Lato sprzyja treningowi czystości. Przedszkolny debiut tuż-tuż, a twój mądrala wciąż maszeruje z pieluchą? Zdejmuj mu ją, kiedy to tylko jest możliwe. Gdy jest ciepło, nic się nie stanie, nawet jeśli maluch się zsiusia. A mokre majteczki zdecydowanie bardziej motywują do pilnowania swoich potrzeb.

• Chwal dziecko za każdy sukces, nawet za to, że dłużej niż zwykle miało sucho, że samo bez twojego przypominania pobiegło do toalety. Kup razem z maluchem nocnik lub nakładkę na sedes, które będą mu się szczególnie podobać. To może być dodatkowy argument, żeby pamiętać o łazience.

• Nie strasz. Nigdy nie mów, że jeżeli smyk się nie nauczy wołać siusiu, to panie w przedszkolu będą złe, będą na niego krzyczały itp. To nie pomoże. A zapewne i tak wkrótce malec zacznie sygnalizować swoje potrzeby. Jeszcze trochę cierpliwości!


DO MIŁEGO ZOBACZENIA



przed

Dobre rady dla rodziców :
Przygotowanie do przedszkola
Dla maluchów, które nie chodziły do żłobka, przedszkole jest wielkim przeżyciem. Maluch przebywał dotąd w domu z bliskimi osobami.
W znanym otoczeniu czuł się pewnie i bezpiecznie. Przedszkole może, więc napełnić go strachem. Dziecko czuje się zdezorientowane i tak jak dorosły odczuwa lęk przed nowym i nieznanym. Dzieci muszą przecież zmienić wiele swoich przyzwyczajeń. Niektóre radzą sobie z tym dobrze inne nieco gorzej. Warto już wcześniej popracować nad niektórymi umiejętnościami jak radzenie sobie z samoobsługą (jedzenie, ubieranie, mycie, korzystanie z ubikacji itp.), zabawa z rówieśnikami, zgłaszanie swoich potrzeb. Dobrze jest, aby dziecko wiedziało, że to co Pani mówi, zwracając się do całej grupy przedszkolaków, dotyczy także jego.

Aby pomóc dziecku w pierwszych trudnych dniach pobytu w przedszkolu, pamiętajmy:
1. Czas pobytu małych dzieci w przedszkolu, w miarę możliwości nie powinien być zbyt długi (najlepiej do 4 - 5 godz.). Przynajmniej w pierwszych dniach przebywania dziecka w przedszkolu można regulować ten czas i odebrać je wcześniej.
2. Warto przeprowadzić rekonesans i trening przed właściwym rozpoczęciem chodzenia dziecka do przedszkola: oglądnięcie budynku przedszkola, placu zabaw i terenu wokół, trening zostania bez mamy np. u babci lub cioci, wreszcie odwiedzenie przedszkola i zapoznanie się z rozkładem sal (mała „wycieczka” po przedszkolu) oraz personelem.
3. Ubranie dziecka musi być wygodne i nie może sprawiać kłopotów. Unikajmy spodni na szelkach lub z trudnymi do odpięcia guzikami. Rękawy swetra lub bluzki muszą być łatwe do podciągnięcia, a pod sweter dobrze jest założyć bluzkę z krótkim rękawem. Buty i kapcie najlepsze są bez wiązania lub zapinane na rzepy.
4. Chodzenie do przedszkola powinno być traktowane jako sprawa zupełnie naturalna – (podobnie jak tata chodzi codziennie do pracy). Jednocześnie, gdy chodzenie do przedszkola jest dla dziecka koniecznością, należy być konsekwentnym i nie okazywać wobec niego wahania. Powoli zrozumie ono, że przedszkole jest jego „obowiązkiem”, a na pewno już niedługo stanie się dla niego po prostu przyjemnością. Przerywanie rytmu chodzenia do przedszkola przedłuża okres adaptacji.
5. Pożegnanie powinno się odbywać się bez pośpiechu, a jednocześnie bez zbędnego przedłużania samego momentu rozstania. Pobyt rodzica w sali z dzieckiem, przedłuża tylko niepotrzebnie jego niepokój związany z rozstaniem oraz utrudnia nawiązanie pełnego kontaktu z innymi dziećmi. Najkorzystniej jest pozostawić dziecko pod opieką nauczycielki, która najlepiej zorganizuje mu czas. Często bywa tak, że choć dziecko płacze i nie chce „puścić” mamy, to kiedy już ona wyjdzie z przedszkola maluszek szybko zaczyna się bawić i nie pamięta o porannych łzach.
6. Decyzji dotyczących jedzenia nie powinno się podejmować za dziecko. Jeżeli dziecko nie ma alergii na daną potrawę lub nie ma innych przeciwwskazań lekarskich, warto zachęcić dziecko do jej zjadania. W towarzystwie rówieśników dzieci najczęściej zjadają wszystko, zapominając, że dotychczas nie lubiły jakiś potraw. Niejednokrotnie domagają się wręcz, by rodzice przygotowywali podobne dania w domu „tak jak w przedszkolu”.
7. Częstym problemem staje się leżakowanie. Prawie wszystkie 3 – 4 latki zasypiają podczas poobiedniego odpoczynku. Leżakowanie to doskonały czas na relaks, wyciszenie, odpoczynek po zwykle pełnym aktywności okresie przedobiednim obfitującym w różnorodne zajęcia i zabawy.
8. Ulubiona zabawka – przytulanka przyniesiona z domu pomoże dziecku w adaptacji, stworzy poczucie bezpieczeństwa.
9. W rozmowach z dzieckiem na temat przedszkola starajmy się podkreślać jego dobre strony. Wysłuchajmy dziecko, podtrzymajmy je na duchu. Przedszkolak powinien wiedzieć, że w sytuacjach trudnych może zaufać swojej pani tak samo jak mamie.
10. Warto nawiązać dobry kontakt i stałą współpracę z nauczycielkami danej grupy. Warto dowiadywać się o różne sprawy dotyczące pobytu dziecka w przedszkolu: jak wyglądają jego kontakty z rówieśnikami, czy umie współpracować w grupie, czy wykonuje polecenia, czy były jakieś problemy wychowawcze, oraz jak radzi sobie podczas zajęć (plastycznych, ruchowych itd.). Trzeba zapytać się także o to, nad czym dobrze byłoby popracować w domu, czy dobrze się bawiło.
11. Pamiętajmy, że opinie i uwagi nauczycielek, zwłaszcza te trudne przez nas do zaakceptowania, nie są wynikiem negatywnego stosunku do naszego dziecka, ale głównie wynikają z troski o nasza pociechę, na którą my jako rodzice patrzymy zawsze "przez różowe okulary". Należy pamiętać, że przedszkole jest naszym partnerem we właściwym kształtowaniu osobowości naszego dziecka.
12. Wiedza i umiejętności zdobyte w przedszkolu powinny być utrwalane i pogłębiane w domu. Szczególnie powinniśmy popracować nad tą sferą umiejętności, która dziecku stwarza wyraźne problemy. Potrzebne jest tutaj długofalowe, systematyczne zaangażowania ze strony rodziców.

Pobyt w przedszkolu jest tylko jednym z etapów w życiu naszego dziecka. Należy zdać sobie sprawę z tego, że nie będzie on przebiegał całkiem gładko i przyjemnie. Warto jednak dołożyć wszelkich starań, aby potencjalne trudności były drobne, nie urosły do rangi problemu i nie przyćmiły tego wspaniałego okresu w życiu człowieka, jakim jest tzw. wiek przedszkolny, wspominany zwykle, jako jeden z najradośniejszych okresów naszego życia.

dyrektor przedszkola
Beata Palewska





Przedszkolowo.pl logo