Książka naszym przyjacielem

linie-0127
5_f1_dziecko_okulary_ksiazka
ZALETY GŁOŚNEGO CZYTANIA
Twoje dziecko, widząc, że co wieczór odkładasz wszystkie zajęcia, by pobyć razem z nim, czuje się docenione, co buduje jego poczucie własnej wartości.
Natomiast fakt, że wykonujesz przy tym czynność dla niego niedostępną - potrafisz zamienić dziwne znaczki na zrozumiałe słowa - daje mu poczucie bycia dopuszczonym do tajemnicy znanej tylko starszym.
WSPÓLNE CZYTANIE:
1. Buduje mocną więź między Tobą a dzieckiem.
2. Niezwykle stymuluje rozwój mózgu.
3. Rozbudowuje słownictwo malucha, poszerza wiedzę.
4. Rozbudza zainteresowania, rozwija wyobraźnię.
5. Uczy myślenia, pomaga w zrozumieniu ludzi, świata i siebie.
6. Stymuluje rozwój emocjonalny, rozwija wrażliwość i empatię.
7. Uczy wartości moralnych, wpływa na zmianę postaw.
8. Sprzyja szybszemu samodzielnemu mówieniu, a później pisaniu i czytaniu.
9. Chroni przed uzależnieniem od telewizji.
10. Kształtuje nawyk czytania na całe życie.
ZADBAJCIE, BY CODZIENNE GŁOŚNE CZYTANIE STAŁO SIĘ ZWYCZAJEM W WASZYM DOMU.
6 ZASAD WSPÓLNEGO CZYTANIA:
1. Czytajcie codziennie, najlepiej przed snem, przez co najmniej 20 minut. Początkowo może być krócej - trudno bowiem utrzymać tak długo uwagę np. trzylatka.
2. Wybieraj książki ciekawe dla dziecka i wartościowe.
3. Czytanie powinno być magiczną porą wspólnego dokonywania odkryć, przeżywania tajemnic i wzruszeń; porą, której dziecko nie może się doczekać.
4. Unikaj stereotypowych podziałów na lektury dla chłopców i dziewcząt. Tzw. książkę dla dziewcząt warto przeczytać chłopcu, zanim zacznie się wstydzić "babskiej lektury". Da mu to wgląd w słabo mu znany świat emocji.
5. Jeśli dziecko chce, wielokrotnie czytaj mu tę samą książkę czy wiersz.
6. Pozwalaj na pytania, powrót do poprzedniej strony, rozmowy zainspirowane tekstem - ta część głośnego czytania najbardziej rozwija intelekt i wrażliwość dziecka.

Poczytaj mi mamo, poczytaj mi tato
Nasze propozycje
Godną polecenia jest seria książeczek autorstwa Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel "Seria z Plastelinkiem". Książki te uczą m.in. jak żyć w grupie, jak przepraszać, jak ustępować drugiemu, jak dostrzec dobre strony w bracie, którego ma się dosyć, czy w starszej pani, która zabiera dzieciom piłki wpadające do jej ogródka. Nie są to książki moralizatorskie, pouczające, raczej literackie o wartościach pedagogicznych. Głównym bohaterem jest Plastelinek, mały ludzik z plasteliny, który rozwiązuje trudne, niezrozumiałe i skomplikowane sprawy dzieci z przedszkola.
• „Co jest najważniejsze w kłótni?”
• „Rodzeństwo starsze i młodsze”
• „Po co na świecie są brzydkie słowa?”
• „Każdy jest inny”
• „Wojna o biały fartuch”
• „Dziwna staruszka”

"Basia i …"
Basia jest współczesną, zabawną i mądrą dziewczynką, z którą dziecko będzie chciało się zaprzyjaźnić. Jest bohaterką atrakcyjną, pociągającą siłą swojego charakteru. Przedstawiony w książeczkach świat Basi jest bliski i zrozumiały dla dziecka, ponieważ realia opisane są współczesną dobrą polszczyzną. Przygody Basi poszerzają wiedzę dziecka, pomagają mu zrozumieć otaczający go świat, pokazują jak poradzić sobie w trudnych sytuacjach. Przygody Basi napisała Zofia Stanecka, zilustrowała Marianna Oklejak.

"Basia i przedszkole"
Ten dzień zapowiadał się fatalnie. Jak można bawić się bez przyjaciółki? Kiedy w dodatku leje deszcz… Pomoc nadeszła z najmniej oczekiwanej strony….

"Basia i bałagan"
Basia z zapałem zabiera się do wypełniania codziennych obowiązków domowych. Wkłada naczynia do zmywarki, pomaga przy segregowaniu prania, sprząta. Sprawy nie układają się jednak tak, jak wyobraziła to sobie mama.

"Basia i upał w zoo"
Zwierzęta mają różne zachowania i zwyczaje. Basia odkrywa to idąc na spacer do zoo ze swoim tatą. I nie wracają do domu sami…

"Basia i nowy braciszek"
Basi rodzi się braciszek i okazuje się, że rodzice mają dla niej mniej czasu niż dawniej. A to Basi się nie podoba….

"Basia i Dziadkowie"
Dziewczynka choruje i nie może pojechać do dziadka i babci. Leży w łóżku i jest jej bardzo smutno. I wtedy właśnie przyjeżdżają dziadkowie…


„Zaginiona Marianna” Ireny Landau
Mała Różyczka, bohaterka książki spędza dużo czasu w domu i aby nieco jej to umilić, rodzice wpadają na pewien pomysł… W domu pojawiają się Fiorek, Ilda, Nika i Franek. Kiedy jeszcze kot dostaje ataku dobroci, cała historia staje się wspaniałą przygodą…
,,Zaginiona Marianna” to zabawna, ciepła opowieść o tym, co jest ważne. W bliski dzieciom sposób pokazuje, że to, co wydaje się cudowne, czasami jest puste. A to, co z pozoru szare i zwyczajne, kryje w sobie magiczną moc.

„Ostrożnie. Wszystko, co powinno wiedzieć dziecko, żeby mogło bezpiecznie bawić w domu” Grzegorza Kasdepke
W książeczce autor zamieścił 13 opowiadań, których tematem jest niebezpieczeństwo grożące najmłodszym we własnym domu. Bohaterem jest chłopiec w wieku przedszkolnym - Dominik, jego babcia i pies. Każde z opowiadań to przygoda, której celem jest przestrzec dzieci przed niebezpieczeństwem i zachęcić je do rozsądnego i odpowiedzialnego postępowania. Autor zaprasza czytelników do ,,tropienia” niebezpieczeństw czyhających w domu. Bez nakazów i zakazów, dzieci same mogą sformułować wnioski i reguły postępowania. Autor w swojej książce uczula, a nie straszy. Zachęca do czytania opowiadań i do rozmawiania z dziećmi o bezpieczeństwie.
baner
Złota lista
Fundacja „ABC XXI – Cała Polska Czyta Dzieciom” opracowała kryteria wyboru książek oraz „Złotą Listę” najbardziej polecanych tytułów do głośnego czytania dzieciom.
Wiek 0-4 lata:
Marta Bogdanowicz (opracowanie) - Rymowanki - przytulanki
Paulette Bourgeois, Brenda Clark - seria o Franklinie
Jan Brzechwa - Wiersze i bajki
Gilbert Delahaye - seria o Martynce
Barbara Gawryluk - Dżok, legenda o psiej wierności
Dimiter Inkiow - Ja i moja siostra Klara
Czesław Janczarski - Miś Uszatek
Janosch - Ach, jak cudowna jest Panama; Ja ciebie wyleczę, powiedział Miś
Astrid Lindgren - Lotta z ulicy Awanturników
Sam McBratney - Nawet nie wiesz, jak bardzo Cię kocham
Nele Most, Annet Rudolph - Wszystko moje; Co wolno, a czego nie wolno
Beata Ostrowicka - Lulaki, pan Czekoladka i przedszkole; Ale ja tak chcę
Joanna Papuzińska - Śpiące wierszyki
Renat Piątkowska - Opowiadania z piaskownicy
Julian Tuwim - Wiersze dla dzieci
Wojciech Widłak - seria o panu Kuleczce
Agata Widzowska-Pasiak - Dreptak i pępek świata
Wiek 4-6 lat:
Florence and Richard Atwater - Pan Popper i jego pingwiny
Hans Christian Andersen - Baśnie
Wanda Chotomska - Wiersze, Pięciopsiaczki
Carlo Collodi - Pinokio
Waclaw Čtvrtek - O gajowym Chrobotku; Bajki z mchu i paproci
Astrid Lindgren - seria o Pipi Pończoszance, Emil ze Smalandii
Hugh Lofting - seria o Doktorze Dolittle
Kornel Makuszyński - Przygody Koziołka Matołka
Małgorzata Musierowicz - Znajomi z zerówki
Alan A. Milne - Kubuś Puchatek, Chatka Puchatka
Renata Piątkowska - Na wszystko jest sposób; Nie ma nudnych dni
Barbara Stępniak-Wilk - Tulisia
Małgorzata Strzałkowska - Leśne głupki; Wierszyki łamiące języki
Danuta Wawiłow - Wiersze
Kryteria wyboru oraz Złota i Uzupełniająca Lista książek polecanych dostępne są na stronie www.calapolskaczytadzieciom.pl.
„Złota Lista” nie jest ustanowiona raz na zawsze.
Umieszczone na niej tytuły książek pobudzają do refleksji lub śmiechu, doskonalą język, rozwijają wyobraźnię, przynoszą dobre wzorce zachowań - życzliwości, uczciwości, mądrości, odwagi. Mamy nadzieję, że „Złota Lista” książek polecanych, wraz z zamieszczonymi na naszej stronie kryteriami wyboru książek, będzie dla Państwa pomocą przy doborze lektur do czytania dzieciom.
Życzymy miłej wspólnej lektury - 20 minut dziennie. Codziennie!
Złota Lista Książek do czytania dzieciom opracowana przez Fundację „ABCXXI - Cała Polska Czyta Dzieciom”

Opracowano na podstawie materiałów
Fundacja „ABC XXI – Cała Polska Czyta Dzieciom”
Przedszkolowo.pl logo